Образовательная инфраструктура Индии: достижения, вызовы, перспективы

82
DOI: 10.20542/0131-2227-2025-69-3-99-113
EDN: SIMJCK
Н. Галищева, galistcheva@yandex.ru
Институт международных исследований МГИМО МИД России, РФ, 119454 Москва, пр-т Вернадского, 76.
С. Лунев, silounev@gmail.com
Институт международных исследований МГИМО МИД России, РФ, 119454 Москва, пр-т Вернадского, 76;
Институт востоковедения РАН, РФ, 107031, Москва, ул. Рождественка, 12.
М. Рещикова, reshchikova.maria@gmail.com
Институт международных исследований МГИМО МИД России, РФ, 119454 Москва, пр-т Вернадского, 76.
Э. Новинский, ernestn899@gmail.com
Институт международных исследований МГИМО МИД России, РФ, 119454 Москва, пр-т Вернадского, 76.
А. Новолодская, 28001@bk.ru
Институт международных исследований МГИМО МИД России, РФ, 119454 Москва, пр-т Вернадского, 76.
 

Статья поступила 30.07.2024. После доработки 12.12.2024. Принята к печати 25.12.2024.

Аннотация. В статье подробно анализируются различные аспекты образовательной инфраструктуры Индии. Детально рассмотрена индийская система школьного, высшего и профессионального образования. В ретроспективе выделены ее основные достижения в период независимости. Проанализированы результаты современных реформационных процессов. Помимо этого, обозначены основные проблемы системы образования в Индии, которые являются преградой для улучшения социально-экономического состояния в стране и обретения ею статуса мировой державы.

Ключевые слова: Индия, школьное образование, высшее образование, профессиональное образование, Национальная стратегия в сфере образования 2020, образовательная инфраструктура, университетский ландшафт


Благодарность. Публикация подготовлена при поддержке Программы развития МГИМО “Приоритет‑2030”.


СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ

1. Patel J.I. Education System in India. International Journal for Research in Education, 2013, vol. 2 (2), pp. 39-48.

2. Sundaram M.S. A Century of British Education in India 1857–1957. Journal of the Royal Society of Arts, June 1959, vol. 107 (5035), pp. 491-507.

3. Василенко В.А., сост. и авт. предисл. Антология гуманной педагогики. Махатма Ганди. Москва, Издательский Дом Шалвы Амонашвили, 1998. 224 с.
Vasilenko V.A., comp. and author of the foreword. Anthology of Humane Pedagogy. Mahatma Gandhi. Moscow, Izdatel’skii Dom Shalvy Amonashvili, 1998. 224 p. (In Russ.)

4. Неру Дж. Автобиография. Москва, Изд-во Иностранная литература, 1955. 656 с.
Neru Dzh. Autobiography. Moscow, Izd-vo Inostrannaya literatura, 1955. 656 p. (In Russ.)

5. Галищева Н.В. Индия в мировом хозяйстве на рубеже веков: внешнеэкономические связи и внешнеэкономическая политика. Москва, Буки Веди, 2013. 502 с.
Galishcheva N.V. India in the World Economy at the Turn of the Century: Foreign Economic Relations and Foreign Economic Policy. Moscow, Buki Vedi, 2013. 502 p. (In Russ.)

6. Bhaskaran R.P. Right to education act, 2009. A historical review of the processes. Proceedings of the Indian History Congress, 2019, vol. 80, pp. 1263-1276. Available at: https://www.jstor.org/stable/27192981 (accessed 03.06.2024).

7. Супрунова Л.Л. Опыт модернизации образования в Индии. Москва, Прогресс-Традиция, 2009. 248 с.
Suprunova L.L. Experience of Education Modernization in India. Moscow, Progress-Tradiciya, 2009. 248 p. (In Russ.)

8. Mitra N.L. An Introductory Note: National Policy on Higher Education. Journal of the Indian Law Institute, 2020, vol. 62 (4), pp. 390-412. Available at: https://www.jstor.org/stable/27296725 (accessed 03.06.2024).

9. Nawani D. School Education: Policy Strengths and Concerns. Economic and Political Weekly, 2016, vol. 51 (35), pp. 43-47. Available at: http://www.jstor.org/stable/44004646 (accessed 03.06.2024).

10. Roy S., Brown S. Higher Education in India in the Time of Pandemic, Sans a Learning Management System. AERA Open, 2022, vol. 8. Available at: https://doi.org/10.1177/23328584211069527

11. Kumar J.M. National Education Policy: How does it Affect Higher Education in India? IETE Technical Review, 2020, vol. 37 (4), рр. 327-328. Available at: https://doi.org/10.1080/02564602.2020.1806491

12. Abhinav, Sinha P.K., Bhargavi S., Ramesh B.T., Bhasu V.N. Revitalizing India’s Education System: A Pathway to National Development. An Overview. Tuijin Jishu/Journal of Propulsion Technology, 2023, vol. 44 (2), pp. 312-320. Available at: https://doi.org/10.52783/tjjpt.v44.i3.276

13. Das P. Inequality of Opportunity in Educational Achievement in India Implications of Earning Distribution and Affirmative Action. Voprosy obrazovaniya, 2019, no. 4, pp. 116-132.

14. Белоусова Т.В. Индия: высшее образование и экономика знаний. Азия и Африка сегодня, 2013, № 8 (673), с. 32-37.
Belousova T.V. India: Higher Education and Knowledge Economy. Asia and Africa Today, 2013, vol. 8 (673), pp. 32-37. (In Russ.)

15. Choudhury P.K., Joshi R., Kumar R. Regional and socioeconomic inequalities in access to pre-primary education in India: evidence from a recent household survey. International Journal of Child Care and Education Policy, 2023, vol. 17 (13). Available at: https://doi.org/10.1186/s40723-023-00117-4

16. Kumar M., Naincy N. Revisiting the Gender Gap in Private Household Expenditure on Education in India: An Empirical Analysis. Paradigm Journal of Language and Literary Studies, 2020, vol. 24 (2):1-13, pp. 164-176. Available at: https://doi.org/10.1177/0971890720959518

17. Wang S., Li X., Shen S. Secondary Education (High School) in China. Niancai L., Zhuolin F., Qi W., eds. Education in China and the World. Singapore, 2024, pp. 129-185. Available at: https://doi.org/10.1007/978-981-99-5861-0_4

18. Zhao Y. China’s 2023 schooling statistics. China Daily, 01.03.2024. Available at: https://www.chinadaily.com.cn/a/202403/01/WS65e14bcda31082fc043ba02b.html (accessed 03.06.2024).

19. Anand J.C. The cost of raising a child in India: School costs ₹30 lakh, college a crore. The Economic Times, 18.08.2022. Available at: https://economictimes.indiatimes.com/news/india/the-cost-of-raising-a-child-in-india-school-costs-30-lakh-college-a-crore/articleshow/93607066.cms (accessed 01.10.2024).

20. Soviz Y.E., Chavoosh Z. The Impact of Higher Education on Human Development. Proceedings of the 6th International Conference on Education, Social Sciences and Humanities. Istanbul, 2019. Available at: https://www.ocerints.org/socioint19_e-publication/abstracts/papers/128.pdf (accessed 01.10.2024).

21. Roy A. India’s software exports grow 12.2% to $ 193 billion in 2022–2023: ESC report. The Economic Times, 2024. Available at: https://economictimes.indiatimes.com/tech/technology/indias-software-exports-grow-12-2-to-193-billion-in-2022-2023-esc-report/articleshow/106870608.cms?from=mdr (accessed 01.10.2024).

22. Vardhan J., Mahato M. Business Incubation Centres in Universities and Their Role in Developing Entrepreneurial Ecosystem. Journal of Entrepreneurship and Innovation in Emerging Economies, 2022, vol. 8, no. 1, pp. 143-157. Available at: https://doi.org/10.1177/23939575211034056

23. Gandhi V., Ahir K. Private Financing and Access to Higher Education in India during 2010 to 2020. Higher Education Forum, 2022, vol. 19, p. 212. Available at: http://dx.doi.org/10.15027/52122

24. Mitra D. View: India’s largely unskilled labour force makes a push for high-value services & manufacturing futile. The Economic Times, 07.01.2024. Available at: https://economictimes.indiatimes.com/opinion/et-commentary/view-indias-largely-unskilled-labour-force-makes-a-push-for-high-value-services-manufacturing-futile/articleshow/106617429.cms?from=mdr (accessed 05.06.2024).

25. Singh S. Integrating Social Responsibility of University and Corporate Sector for Inclusive Growth in India. Higher Education for the Future, 2016, vol. 3, no. 2, pp. 187-191. Available at: https://doi.org/10.1177/2347631116648436


ДРУГИЕ ИСТОЧНИКИ

1. Economic Survey 2023–2024. Government of India. Ministry of Finance. Department of Economic Affairs. Economic Division. New Delhi. Various Issues. Available at: https://www.indiabudget.gov.in/economicsurvey/ (accessed 23.06.2024).

2. National Education Policy, 2020. Government of India. Ministry of Human Resource Development. 66 p. Available at: https://www.education.gov.in/sites/upload_files/mhrd/files/NEP_Final_English_0.pdf (accessed 23.06.2023).

3. Report on Unified District Information System for Education Plus (UDISE+), 2021–22. Flash Statistics. Government of India. Ministry of Education. Department of School Education and Literacy, 2022. 205 p. Available at: https://www.education.gov.in/sites/upload_files/mhrd/files/statistics-new/udise_21_22.pdf (accessed 10.07.2023).

4. All India Survey on Higher Education, 2020–21. Government of India. Ministry of Education. Department of Higher Education. 320 p. Available at: https://cdnbbsr.s3waas.gov.in/s392049debbe566ca5782a3045cf300a3c/uploads/2024/02/202402141745337862.pdf (accessed 26.06.2023).

5. List of 56 central universities. Government of India. University Grants Commission. Available at: https://www.ugc.gov.in/oldpdf/Consolidated_CENTRAL_UNIVERSITIES_List.pdf (accessed 07.07.2023).

6. Institutions of National Importance. Department of School Education and Literacy, Ministry of Education, Government of India. Available at: https://www.education.gov.in/institutions-national-importance (accessed 07.07.2023).

7. National Institutional Ranking Framework, 2024. Government of India. Ministry of Education. Available at: https://www.nirfindia.org/Rankings/2024/OverallRanking.html (accessed 01.10.2024).

8. National Policy for Skill Development and Entrepreneurship, 2015. Government of India. Ministry of Skill Development and Entrepreneurship. Available at: https://www.msde.gov.in/sites/default/files/2019-09/National%20Policy%20on%20Skill%20Development%20and%20Entreprenurship%20Final.pdf (accessed 09.07.2023).

9. TVET Country Profile. India. International Centre for Technical and Vocational Education and Training. United National Educational, Scientific and Cultural Organization, 2018. 17 p. Available at: https://unevoc.unesco.org/wtdb/worldtvetdatabase_ind_en.pdf (accessed 07.07.2023).

10. Periodic Labor Force Study, 2021–2022. Government of India. Ministry of Statistics and Programme Implementation. Available at: https://www.mospi.gov.in/sites/default/files/publication_reports/AnnualReportPLFS2021-22F1.pdf (accessed 01.10.2024).

11. Government expenditure on education, total (% of GDP), 2023. World Bank. Available at: https://genderdata.worldbank.org/en/indicator/se-xpd-totl-gd-zs?view=trend&geos=WLD_IND (accessed 03.10.2024).

12. Private Schools vs. Public Schools in India: Exploring the Educational Landscape. QAHE. Available at: https://www.qahe.org.uk/article/private-schools-vs-public-schools/#:~:text=Private%20schools%20in%20India%20have,fees%20compared%20to%20public%20schools (accessed 01.10.2024).

13. QS World University Rankings 2023: Top global universities. Available at: https://www.topuniversities.com/world-university-rankings/2023 (accessed 01.10.2024).

14. Transforming Industrial Training Industries, 2023. NITI Aayog. Government of India. Available at: https://www.niti.gov.in/sites/default/files/2023-02/ITI_Report_02022023_0.pdf (accessed 01.10.2024).

15. To Indian Students, Harvard’s Admission Rate May Appear Almost Welcoming, 2011. The Choice, 14.10.2011. Available at: https://archive.nytimes.com/thechoice.blogs.nytimes.com/2011/10/14/indian-admissions/ (accessed 01.10.2024).

16. Harvard University Admissions. US News World Report. U.S. News and World Report. Available at: https://www.usnews.com/best-colleges/harvard-university-2155/applying (accessed 01.10.2024).

17. India’s Startup Ecosystem, 2024: Summary Report. 1on.Ventures, 2024. 7 p. Available at: https://1on.ventures/assets/new/E-resources/India-startup-ecosystem-2024.pdf (accessed 28.06.2024).

18. Global Skill Gap Report: Assessing Overseas Opportunities for Skilled Manpower from India. NSDC (National Skill Development Corporation), 2018. 20 p. Available at: https://skillsip.nsdcindia.org/sites/default/files/kps-document/Global%20Skill%20Gap%20Report%2021April2020.pdf (accessed 28.06.2024).

19. India poised to fill global demand-supply gap of skilled workers. The Economic Times, 01.04.2024. Available at: https://economictimes.indiatimes.com/nri/work/india-poised-to-fill-global-demand-supply-gap-of-skilled-workers/articleshow/108943496.cms (accessed 28.06.2024).

20. Human Development Report. Breaking the gridlock. Reimagining cooperation in a polarized world, 2023/2024. United Nations Development Programme, 2024. 6 p. Available at: https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/2024-03/2023-24_hdr_key_messages-en.pdf (accessed 28.06.2024).

21. Annual Report, 2022–23. Government of India. Ministry of Youth Affairs and Sports, 2023. 166 p. Available at: https://yas.gov.in/sites/default/files/Final%20Youth%20AR%20Eng%20for%20NET%2010-08-23_compressed.pdf (accessed 28.06.2024).


Ссылка для цитирования:

Галищева Н., Лунев С., Рещикова М., Новинский Э., Новолодская А. Образовательная инфраструктура Индии: достижения, вызовы, перспективы. Мировая экономика и международные отношения, 2025, т. 69, № 3, сс. 99-113. https://doi.org/10.20542/0131-2227-2025-69-3-99-113 EDN: SIMJCK



Комментарии (0)

Нет комментариев

Добавить комментарий







Индексируется

 

 

 

 

Уважаемые авторы, обращаем ваше внимание, что в Перечне ВАК рецензируемых научных изданий, в которых должны быть опубликованы основные научные результаты диссертаций на соискание ученых степеней кандидата и доктора наук для журнала “МЭ и МО” зафиксированы следующие специальности:
экономические науки:
5.2.5. Мировая экономика
5.2.1. Экономическая теория
5.2.3. Региональная и отраслевая экономика
политические науки:
5.5.4. Международные отношения
5.5.1. История и теория политики
5.5.2. Политические институты, процессы, технологии
Текущий номер
т. 69, № 4, 2025
Актуальные темы номера:
  • Укоренение неопротекционизма в мировой экономике XXI века
  • Институциональная динамика фискальной интеграции в ЕС
  • Факторы заинтересованности государств Латинской Америки в БРИКС
  • “Китай: горькое блюдо со сложным гарниром”
Объявление

Уважаемые авторы журнала!

Обращаем внимание, что авторские экземпляры номеров, в которых опубликованы ваши тексты, хранятся в редакции не более одного года. По истечение указанного срока редакция вправе распорядиться невостребованными экземплярами по своему усмотрению.

Отправить статью
ПРИГЛАШЕНИЕ К ПУБЛИКАЦИИ
Редакция журнала приглашает авторов к написанию аналитических статей по следующим темам:
  • изменения в процессах глобализации в современных условиях
  • формирование нового мирового порядка
  • цивилизационные сдвиги на этапе перехода к “цифровому обществу”

Также редакция заинтересована в публикации обобщающих статей / научных обзоров, раскрывающих основные тенденции в развитии отдельных регионов мира – Латинской Америки, Африки, Южной Азии и др.