Статья поступила 02.05.2023. После доработки 23.06.2023. Принята к печати 01.08.2023.
Аннотация. В статье анализируется опыт применения торгово-экономических инструментов ЕС в рамках стратегии “кнута и пряника” на примере приднестровского урегулирования. С помощью “дипломатии принуждения” Евросоюз стимулировал переориентацию приднестровских товаропроизводителей с российского на европейский рынок сбыта, что позволило вовлечь де-факто государство с экспортоориентированной экономикой в режим Углубленной всеобъемлющей зоны свободной торговли (УВЗСТ) с целью влияния на мирный процесс и реинтеграцию Республики Молдова. Делается вывод о том, что “дипломатия принуждения” позволяет ЕС не только удерживать приднестровские элиты в зоне своего влияния, но и уравновешивать российское присутствие в этом регионе. Статья подготовлена с опорой на обширное число источников, включая заявления участников описываемых в статье процессов, а также запротоколированные итоги рабочих встреч автора, на протяжении ряда лет напрямую включенного в переговорный процесс по приднестровскому урегулированию в формате “5+2” и переговоры с руководством Департамента торговли ЕС по внедрению отдельных аспектов режима УВЗСТ в Приднестровье.
Ключевые слова: приднестровское урегулирование, “дипломатия принуждения”, переговорный процесс “5+2”, стратегия “кнута и пряника”, де-факто государство, УВЗСТ, Приднестровье, Молдова
СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ
1. Byman D., Waxman M. The Dynamics of Coercion: American Foreign Policy and the Limits of Military Might. Cambridge University Press, 2002. 261 p.
2. Schultz K.A. Democracy and Coercive Diplomacy. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. 301 p.
3. Sperandei M. Bridging Deterrence and Compellence: An Alternative Approach to the Study of Coercive Diplomacy. International Studies Review, 2006, no. 8, pp. 253-280.
4. George A. Forceful Persuasion. Diplomacy as an Alternative to War. Washington, D.C., United States Institute of Peace Press, 1991. 95 p.
5. Lauren P.G., Hall D.K., Sagan S.D., Zimmerman T. The Limits of Coercive Diplomacy: Second Edition. Avalon Publishing, 1994. 310 p.
6. Kardaş Ş. Understanding Turkey’s coercive diplomacy. German Marshall Fund paper, 2020, no. 7. Available at: https://www.gmfus.org/publications/understanding-turkeys-coercive-diplomacy (accessed 20.03.2023).
7. Jentleson B. Coercive Diplomacy: Scope and Limits in the Contemporary World. The Stanley Foundation, 2006. 12 p. Available at: https://stanleycenter.org/publications/pab/pab06CoerDip.pdf (accessed 20.03.2023).
8. Filmus E. Sticks and Carrots in Coercive Diplomacy: Toward a Theory of Inducements. Diss. The University of Chicago, 2015. 43 p. Available at: https://www.academia.edu/21783586/Sticks_and_Carrots_in_Coercive_Diplomacy_Toward_a_Theory_of_Inducements (accessed 20.03.2023).
9. Madalane T.P. EU DCFTAs: Carrot-and-Stick. Vig Z., ed. Challenges of international trade and investment in the 21st century. Ankara, Chișinău, Szeged, 2022, рp. 83-107. Available at: http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/25704/1/Challengesofinternationaltrade.pdf (accessed 20.03.2023).
10. Степанова Е.А. Мирный процесс: к содержательному определению. Мировая экономика и международные отношения, 2022, т. 66, № 9, сс. 5-18.
Stepanova Е.A. Peace Process: On Substantive Definition. World Economy and International Relations, 2022, vol. 66, no. 9, pp. 5-18. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2022-66-9-5-18
11. Штански Н.В., Паламарчук Д.Н., Камбур Д.Н. Рабочая тетрадь “Блокада Приднестровья: выживание вместо развития. Весь путь меж двух огней”. Медиацентр “Евразийское Приднестровье”. Бендеры, 2014. 56 с.
Shtanski N.V., Palamarchuk D.N., Kambur D.N. Workbook “Blockade of Transnistria: survival instead of development. All the way between two fires.” Media Center “Eurasian Transnistria”. Bendery, 2014. 56 p. (In Russ.)
12. Prohnitchi V., Lupusor A. Transnistria and the Deep and Comprehensive Free Trade Area: a Little Stone That Overturns a Great Wain? Expert-Group Centru Analitic Independent, 12.03.2013. Available at: http://www.expert-grup.org/en/biblioteca/item/791 (accessed 20.03.2023).
13. Konończuk W., Rodkiewicz W. Could Transnistria block Moldova’s integration with the EU? Ośrodek Studiów Wschodnich im. Marka Karpia, 23.10.2013. Available at: http://www.osw.waw.pl/en/publikacje/osw-commentary/2012-10-23/could-transnistria-block-moldovas-integration-eu (accessed 20.03.2023).
14. Лупушор А. Пять мифов о Соглашении об ассоциации с Европейским Союзом. Centru Analitic Independent, 19.11.2013.
Lupushor A. Five myths about the Association Agreement with the European Union. Centru Analytic Independent, 19.11.2013. (In Russ.) Available at: https://www.expert-grup.org/ro/activitate/item/882 (accessed 20.03.2023).
15. Calus K. The DCFTA in Transnistria: Who Gains? New Eastern Europe, 2016. Available at: http://neweasterneurope.eu/articles-and-commentary/1861-the-dcfta-in-transnistriawho-gains (accessed 20.03.2023).
16. De Waal T. Uncertain Ground: Engaging with Europe’s De Facto States and Breakaway Territories. Carnegie, Washington, D.C., 2018. 98 p. Available at: https://carnegieendowment.org/files/deWaal_UncertainGround_final.pdf (accessed 20.03.2023).
17. Beyer J., Wolff S. Linkage and Leverage Effects on Moldova’s Transnistria Problem. East European Politics, 2015, no. 32 (3), pp. 335-354. DOI: 10.1080/21599165.2015.1124092
18. Secrieru S. Transnistria Zig-zagging towards a DCFTA. PISM Policy Paper, no. 145, 2016. Available at: https://www.europeansources.info/record/transnistria-zig-zagging-towards-a-dcfta/ (accessed 20.03.2023).
19. Paul I. Transnistria – Where to? European Policy Center, Policy Brief, 13.03.2014. Available at: https://dcfta.md/uploads/0/images/large/transnistria-where-to.pdf (accessed 20.03.2023).
20. Kemoklidze N., Wolff S. Trade as a Confidence-Building Measure in Protracted Conflicts: The Cases of Georgia and Moldova Compared. Eurasian Geography and Economics, 2020, vol. 61, no. 3, pp. 305-332. DOI: 10.1080/15387216.2019.1702567
21. Kosienkowski M. The patron–client relationship between Russia and Transnistria. Hoch T., Kopeček V., eds. De Facto States in Eurasia. Abingdon, Routledge, 2019, рp. 183-207. DOI: 10.4324/9780429244049-14
22. Gumene V. DCFTA’s Implications for Foreign Trade of the Transnistrian Region. Center for European Policy Studies. Policy Brief, 2019. Available at: https://3dcftas.eu/publications/dcfta’s-implications-for-foreign-trade-of-the-transnistrian-region (accessed 20.03.2023).
23. Шевчук Н.В. Тактика малых шагов в урегулировании конфликта. Казус Приднестровья. Международные процессы, 2022, т. 20, № 1, сс. 38-54.
Shevchuk N.V. ‘Small steps’ approach to conflict settlement. The case of Transnistria. International Trends / Mezhdunarodnye protsessy, 2022, vol. 20, no. 1, pp. 38-54. (In Russ.) DOI: 10.17994/IT.2022.20.1.68.1
24. Fisher R., Ury W. Getting to Yes: How to Reach Agreement without Giving In. London, Hutchinson, 1982. 163 p.
25. Istomin I., Bolgova I. Transnistrian Strategy in the Context of Russian–Ukrainian Relations: The Rise and Failure of ‘Dual Alignment’. Southeast European and Black Sea Studies, 2016, no. 16 (1), pp. 169-194. DOI: 10.1080/14683857.2016.1148412
ДРУГИЕ ИСТОЧНИКИ
1. Заявление руководителей Приднестровья и Молдовы от 28 апреля 1994 года. МИД ПМР.
Statement by the leaders of Transnistria and Moldova, April 28, 1994. Ministry of Foreign Affairs of the PMR. (In Russ.) Available at: https://mid.gospmr.org/node/7253 (accessed 20.03.2023).
2. Меморандум об основах нормализации отношений между Молдовой и Приднестровьем (г. Москва) от 8 мая 1997 года. МИД ПМР.
Memorandum on the basics of the normalization of relations between Moldova and Transnistria (Moscow), May 8, 1997. Ministry of Foreign Affairs of the PMR. (In Russ.) Available at: https://mid.gospmr.org/node/7256 (accessed 20.03.2023).
3. Протокольное решение по разрешению возникших проблем в области деятельности таможенных служб Республики Молдова и Приднестровья от 7 февраля 1996 года. МИД ПМР.
Protocol decision on resolving the problems that have arisen in the field of activity of the customs services of the Republic of Moldova and Transnistria, February 7, 1996. Ministry of Foreign Affairs of the PMR. (In Russ.) Available at: https://mid.gospmr.org/node/7255 (accessed 20.03.2023).
4. Протокол между Государственной таможенной службой Украины и Таможенным департаментом РМ о взаимном признании товаротранспортных, коммерческих и таможенных документов и таможенных обеспечений от 15 мая 2003 года (г. Киев). ОБСЕ.
Protocol between the State Customs Service of Ukraine and the Customs Department of the Republic of Moldova on the mutual recognition of shipping, commercial and customs documents and customs provisions, May 15, 2003 (Kyiv). OSCE. (In Russ.) Available at: https://www.osce.org/files/f/documents/d/8/17733.pdf (accessed 20.03.2023).
5. Информация об экономических агентах Приднестровья. Правительство РМ, 05.01.2022.
Information about the economic agents of Transdniestria. Government of the Republic of Moldova, 05.01.2022. (In Russ.) Available at: https://gov.md/ru/content/2-248-ekonomicheskih-agentov-iz-pridnestrovskogo-regiona-zaregistrirovany-v-sootvetstvii-s (accessed 20.03.2023).
6. The Impact of the EU-Moldova DCFTA on the Transnistrian Economy: Quantitative Assessment under Three Scenarios. Berlin Economics, 04.06.2013. Available at: https://get-moldau.de/download/policypapers/2013/2013.06.04_DCFTA%20Transnistria_en.pdf (accessed 20.03.2023).
7. После Вильнюса Приднестровье будет вынуждено принять европейский курс Республики Молдова. Noi.md, 12.11.2013.
After Vilnius, Transnistria will be forced to accept the European course of the Republic of Moldova. Noi.md, 12.11.2013. (In Russ.) Available at: https://noi.md/ru/news_id/31016 (accessed 20.03.2023).
8. ЕС поддерживает мирное урегулирование в Приднестровье с соблюдением границ Молдавии. ИА ТАСС, 07.02.2023.
The EU supports a peaceful settlement in Transnistria respecting Moldova’s borders. IA TASS, 07.02.2023. (In Russ.) Available at: https://tass.ru/mezhdunarodnaya-panorama/16986173 (accessed 20.03.2023).
Нет комментариев