Статья поступила 29.06.2022. После доработки 27.07.2022. Принята к печати 08.08.2022.
Аннотация. С 2010-х годов обострились риски монополизации со стороны интернет-корпораций, известных как Big Tech (Google, Amazon, Alibaba, Tencent и пр.). В ответ в США и КНР с 2020 г. активизировалась антимонопольная политика. В Китае были проведены расследования, а в США инициированы антимонопольные иски против некоторых компаний, началась разработка законодательства. Однако с учетом политизации борьбы с Big Tech неясно, приведут ли они к росту инноваций и конкуренции на интернет-рынках и соответствуют ли логике развития цифровой экономики. Потребуется систематическое развитие регулирования и серьезная проработка теоретических проблем цифрового антитреста.
Ключевые слова: интернет-рынки, крупные цифровые корпорации, Big Tech, антимонопольная политика, инновации, США, Китай
СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ
1. Hart D.M. Antitrust and Technological Innovation in the U.S.: Ideas, Institutions, Decisions, and Impacts, 1890–2000. Research Policy, 2001, vol. 30, no. 6, pp. 923-936. Available at: https://doi.org/10.1016/S0048-7333(00)00165-7
2. Newman J.M. Antitrust in Digital Markets. Vanderbilt Law Review, 2019, vol. 72, no. 5, pp. 1497-1567. Available at: https://cdn.vanderbilt.edu/vu-wp0/wp-content/uploads/sites/278/2019/10/11172710/Antitrust-in-Digital-Markets-1.pdf (accessed 15.06.2022).
3. Autor D., Dorn D., Katz L. F., Patterson C., van Reenen J. The Fall of the Labor Share and the Rise of Superstar Firms. The Quarterly Journal of Economics, 2020, vol. 135, iss. 2, pp. 645-709. Available at: https://doi.org/10.1093/qje/qjaa004
4. Данилин И. Инновационная трансформация крупнейших интернет-платформ. Международные процессы, 2020, т. 18, № 4 (63), сс. 127-142.
Danilin I. Innovative Transformation of Superplatforms. International Trends, 2020, vol. 18, no. 4 (63), pp. 127-142. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.17994/IT.2020.18.4.63.2
5. Kamepalli S.K., Rajan R., Zingales L. Kill Zone. NBER Working Paper 27146. 2020. 48 p. Available at: https://www.nber.org/system/files/working_papers/w27146/w27146.pdf (accessed 15.06.2022).
6. Иванова Н.И., ред. Инновационная конкуренция. Москва, Весь мир, 2020. 216 с.
Ivanova N.I., ed. Innovative competition. Moscow, Ves’ Mir, 2020. 216 p. (In Russ.)
7. Freeman W.C., Sykes J.B. Antitrust and “Big Tech”. CRS Report R45910, 2019. Available at: https://fas.org/sgp/crs/misc/R45910.pdf (accessed 15.06.2022).
8. Шумпетер Й.А. Капитализм, социализм и демократия. Москва, Экономика, 1995. 540 с.
Schumpeter Y. Capitalism, socialism, and democracy. Moscow, Ekonomika, 1995. 540 p. (In Russ.)
9. Тиль П. От нуля к единице. Москва, Альпина Паблишер, 2015. 192 с.
Thiel P. Zero to One. Moscow, Alpina Publisher, 2015. 192 p. (In Russ.)
10. Кристенсен К.М. Дилемма инноватора. Москва, Альпина Паблишер, 2019. 240 с.
Christensen C. The Innovator`s Dilemma. Moscow, Alpina Publisher, 2019. 240 p. (In Russ.)
11. Evans D.S., Schmalensee R. The Industrial Organization of Markets with Two-Sided Platforms. NBER Working Paper 11.603, 2005. Available at: http://www.nber.org/papers/w11603.pdf (accessed 15.06.2022).
12. Pasquale F. Paradoxes of Digital Antitrust: Why the FTC Failed to Explain Its Inaction on Search Bias. Harvard Journal of Law & Technology – Occasional Paper Series, July 2013. 21 p. Available at: https://jolt.law.harvard.edu/assets/misc/Pasquale.pdf (accessed 15.06.2022).
13. Martens B. An economic perspective on data and platform market power. JRC Digital Economy Working Paper 2020-09, JRC122896. Available at: https://joint-research-centre.ec.europa.eu/system/files/2021-02/jrc122896.pdf (accessed 15.06.2022).
14. Ezrachi A., Stucke M. E. Virtual Competition. Cambridge, Harvard University Press, 2016. 368 p.
15. Khan L.M. Amazon’s Antitrust Paradox. Yale Law Journal, 2017, vol. 126, pp. 710-805.
16. Emch A. Antitrust and the internet: is China different? Competition Law International, 2019, vol. 15, no. 2, pp. 171-173.
17. You C. Law and policy of platform economy in China. Computer Law & Security Review, 2020, vol. 39. DOI: 10.1016/j.clsr.2020.105493
18. Colino S. M. The case against Alibaba in China and Its wider policy repercussions. Journal of Antitrust Enforcement, 2022, vol. 10, iss. 1, pp. 217-229. DOI: 10.1093/jaenfo/jnab022
19. Chu D., Chi J. China amends Anti-Monopoly Law for the first time amid tech crackdown, increasing penalties and regulatory control. Global Times, 07.07.2021. Available at: https://www.globaltimes.cn/page/202107/1228110.shtml (accessed 15.06.2022).
20. Hong I. Chinese court may rule on legality of firms keeping facial data. Asia Financial, 24.12.2020. Available at: https://www.asiafinancial.com/chinese-court-may-rule-on-legality-of-firms-keeping-facial-data (accessed 15.06.2022).
21. O’Connor N. Reforming the U. S. Approach to Data Protection and Privacy. Washington, Council on Foreign Relations, 2018. Available at: https://www.cfr.org/report/reforming-us-approach-data-protection (accessed 15.06.2022).
22. Pao J. China’s monopoly-busting to reach way beyond Big Tech. Asia Financial, 27.04.2022. Available at: https://asiatimes.com/2022/04/chinas-monopoly-busting-to-reach-way-beyond-big-tech/ (accessed 15.06.2022).
23. Conner A., Simpson E. Evaluating 2 Tech Antitrust Bills to Restore Competition Online. American Progress, 06.2022. Available at: https://americanprogress.org/wp-content/uploads/2022/06/OnlineCompetition-report.pdf (accessed 15.06.2022).
ДРУГИЕ ИСТОЧНИКИ
1. The Digital Transformation of SMEs. Paris, OECD Publishing, 2021. Available at: https://doi.org/10.1787/bdb9256a-en
2. Antitrust in China – 2021, Year in Review. Gibson Dunn, 11.02.2022. Available at: https://www.gibsondunn.com/wp-content/uploads/2022/02/antitrust-in-china-2021-year-in-review.pdf (accessed 15.06.2022).
Размещено в РИНЦ
Нет комментариев