Инициатива “Пояса и Пути”: промежуточные итоги и вызовы в условиях пандемии

565
DOI: 10.20542/0131-2227-2021-65-3-42-51
Н. Пыжиков, Институт развития интеграционных процессов, Всероссийская академия внешней торговли, РФ, 117312 Москва, ул. Вавилова, 7 (ns.pyzhikov@vavt.ru);
Е. Гущин, Институт развития интеграционных процессов, Всероссийская академия внешней торговли, РФ, 117312 Москва, ул. Вавилова, 7;
Институт прикладных экономических исследований, Российская академия народного хозяйства и государственной службы, РФ, 119571 Москва, пр-т Вернадского, 82–84, корп. 9, офис 1805 (gushchin-es@ranepa.ru; egushchin@vavt.ru)
Аннотация

Анализируется текущий статус реализации инициативы “Пояса и Пути” (ИПП), ее ключевые достижения и вызовы, в том числе связанные с пандемией COVID 19. Благодаря гибкой структуре ИПП удавалось развиваться в условиях торговой войны США и Китая и роста антикитайских настроений в мире. Пандемия подтолкнула Китай к ужесточению процедуры отбора проектов в рамках ИПП с акцентом на наиболее стратегически значимые и экономически эффективные. Для партнеров эффект может быть двояким: усиление зависимости от Китая наиболее нестабильных экономик, в то время как в отношении стран с устойчивым экономическим положением Пекин будет в большей степени готов идти на уступки.


Ключевые слова

инициатива “Пояса и Пути”, ИПП, Китай, пандемия COVID 19, прямые иностранные инвестиции, долговая ловушка, инфраструктура, внешняя торговля


СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ

  1. Афонасьева А.В. Экономическое присутствие Китая в странах по маршруту Морского Шелкового пути XXI века. Вопросы экономики, 2018, № 7, сс. 142-148. [Afonas’eva A.V. Ekonomicheskoe prisutstvie Kitaya v stranakh po marshrutu Morskogo Shelkovogo puti XXI veka [Economic presence of China in countries along the 21st Century Maritime Silk Road]. Voprosy ekonomiki, 2018, no. 7, pp. 142-148.] DOI: 10.32609/0042-8736-2018-7-142-148
  2. World Investment Report: Annex Table 02. FDI Outflows, by Region and Economy, 1990–2019. Available at: https://unctad.org/en/Pages/DIAE/World%20Investment%20Report/Annex-Tables.aspx (accessed 30.07.2020).
  3. Мозиас П.М. Проект “Один пояс, один путь” и российско-китайское экономическое сотрудничество: еще один шанс? Вопросы экономики, 2019, № 12, сс. 47-71. [Mozias P.M. Proekt “Odin poyas, odin put’” i rossiisko-kitaiskoe ekonomicheskoe sotrudnichestvo: eshche odin shans? [The Belt and Road Initiative and Sino-Russian economic cooperation: Is there one more chance for us?]. Voprosy ekonomiki, 2019, no. 12, pp. 47-71.] DOI: 10.32609/0042-8736-2019-12-47-71
  4. Asian Infrastructure Investment Bank: Our Projects. Available at: https://www.aiib.org/en/projects/list/index.html?status=Approved (accessed 22.07.2020).
  5. BRI Projects. Available at: https://www.beltroad-initiative.com/projects/ (accessed 30.07.2020).
  6. Belt and Road (2020). Available at: https://reconnectingasia.csis.org/database/initiatives/one-belt-one-road/fb5c5a09-2dba‑48b9-9c2d‑4434511893c8/ (accessed 30.07.2020).
  7. 已同中国签订共建“一带一路”合作文件的国家一览 12.04.2020. [List of countries that have signed cooperation documents with China to jointly build the “Belt and Road”. 12.04.2020. (In Chin.)] Available at: https://www.yidaiyilu.gov.cn/gbjg/gbgk/77073.htm (accessed 30.07.2020).
  8. Экономика “Одного пояса, одного пути”: возможности и риски транспортных коридоров. Всемирный банк. 2020. 167 с. [Belt and Road economics: opportunities and risks of transport corridors. World Bank. 2020. 167 p. (In Russ.)] Available at: https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/31878/211392RU.pdf?sequence=12&isAllowed=y (accessed 30.07.2020).
  9. 2019年我对“一带一路”沿线国家投资合作情况 01.01.2020. [China’s investment cooperation with countries along the “Belt and Road” in 2019. 01.01.2020. (In Chin.)] Available at: http://www.mofcom.gov.cn/article/tongjiziliao/dgzz/202001/20200102932445.shtml (accessed 30.07.2020).
  10. Китай построит в Нигерии железную дорогу за 12 млрд долларов. ТАСС, 20.11.2014. [China to build $12 billion railroad in Nigeria. TASS, 20.11.2014 (In Russ.)] Available at: https://tass.ru/transport/1584744 (accessed 30.07.2020).
  11. РЖД могут принять участие в инфраструктурных проектах в Нигерии. ТАСС, 23.10.2019. [Russian Railways may take part in infrastructure projects in Nigeria. TASS, 23.10.2019 (In Russ.)] Available at: https://tass.ru/ekonomika/7035321 (accessed 30.07.2020).
  12. Shepard W. Inside the Belt and Road’s Premier White Elephant: Melaka Gateway (2020). Available at: https://www.forbes.com/sites/wadeshepard/2020/01/31/inside-the-belt-and-roads-premier-white-elephant-melaka-gateway/#2039bdca266e (accessed 30.07.2020).
  13. Hassan H. Malaysia Gives Green Light for Construction to Resume on East Coast Rail Link. The Straits Times, 28.04.2020. Available at: https://www.straitstimes.com/asia/se-asia/malaysia-gives-green-light-for-construction-to-resume-on-east-coast-rail-link (accessed 30.07.2020).
  14. Qadir S. CPEC: another Marshall Plan? This Is a Mere Indication of Gwadar’s Significance for China and CPEC. Tribune, 25.01.2017. Available at: https://tribune.com.pk/story/1306921/cpec-another-marshall-plan (accessed 30.07.2020).
  15. Khan M.Z. Pakistan Gets $1bn Chinese Market Access for Rice, Sugar, Yarn. Dawn, 22.03.2019. Available at: https://www.dawn.com/news/1471165/pakistan-gets‑1bn-chinese-market-access-for-rice-sugar-yarn (accessed 30.07.2020).
  16. Sajid I. 2nd Phase of China-Pakistan Free Trade Deal in Effect (2019). Available at: https://www.aa.com.tr/en/asia-pacific/2nd-phase-of-china-pakistan-free-trade-deal-in-effect/1661413 (accessed 30.07.2020).
  17. Mangi F. Pakistan Owes China more Money than It Owes the IMF. Bloomberg, 03.10.2019. Available at: https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-10-03/pakistan-owes-china-more-money-than-it-does-imf-as-loans-mature (accessed 30.07.2020).
  18. Mangi F. Belt and Road Re-Emerges in Pakistan with Flurry of China Deals. Bloomberg, 15.07.2020. Available at: https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-07-15/belt-and-road-re-emerges-in-pakistan-with-flurry-of-china-deals (accessed 30.07.2020).
  19. Гущин Е.С. Станет ли “Пояс и путь” новым “Планом Маршалла”? [Gushchin E. S. Stanet li “Poyas i put’” novym “Planom Marshalla”? [Will Belt and Road become a new Marshall Plan?]] Available at: https://ru.valdaiclub.com/a/highlights/poyas-put-marshall/ (accessed 30.07.2020).
  20. Hurley J., Morris S., Portelance G. Examining the Debt Implications of the Belt and Road Initiative from a Policy Perspective. Washington, Center for Global Development, 2018. 39 p. Available at: https://www.cgdev.org/sites/default/files/examining-debt-implications-belt-and-road-initiative-policy-perspective.pdf (accessed 30.07.2020).
  21. Google Scholar. Available at: https://scholar.google.com/ (accessed 30.07.2020).
  22. Sri Lanka’s Debt Problem Isn’t Made in China. 28.02.2019. Available at: https://www.eastasiaforum.org/2019/02/28/sri-lankas-debt-problem-isnt-made-in-china/ (accessed 30.07.2020).
  23. Мониторинг актуальных событий в области международной торговли № 44. ВАВТ, 2020. 13 с. [Monitoring of current events in international trade no. 44. RFTA, 2020. 13 p. (In Russ.)] Available at: https://www.vavt-imef.ru/wp-content/uploads/2020/02/Monitoring_44.pdf (accessed 30.07.2020).
  24. Gentile E., Li G., Mariasingham M.J. Assessing the Impact of the United States – People’s Republic of China Trade Dispute Using a Multiregional Computable General Equilibrium Model. ADB Economics Working Paper Series, no. 620, September 2020. 54 p. Available at: https://www.adb.org/sites/default/files/publication/640651/ewp‑620-impact-us-prc-trade-dispute.pdf (accessed 25.10.2020).
  25. Рогожина Н., Рогожин А. Экономическое присутствие Китая в Юго-Восточной Азии – условие проведения политики “мягкой силы”. Мировая экономика и международные отношения, 2019, т. 63, № 4, сс. 40-49. [Rogozhina N., Rogozhin A. Ekonomicheskoe prisutstvie Kitaya v Yugo-Vostochnoi Azii – uslovie provedeniya politiki “myagkoi sily” [Economic presence of China in Southeastern Asia as a condition for promoting “soft power” policy]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2019, vol. 63, no. 4, pp. 40-49.] DOI: 10.20542/0131-2227-2019-63-4-40-49
  26. Rajah R. Mobilizing the Indo-Pacific Infrastructure Response to China’s Belt and Road Initiative in Southeast Asia. April 2020. 15 p. Available at: https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2020/04/FP_20200429_mobilize_compete_rajah.pdf (accessed 30.07.2020).
  27. Kodachi H. Japan, US and Australia Begin Own “Belt and Road” in South Pacific. Nikkei Asia, 25.06.2019. Available at: https://asia.nikkei.com/Politics/International-relations/Japan-US-and-Australia-begin-own-Belt-and-Road-in-South-Pacific (accessed 30.07.2020).
  28. A Crisis Like no Other, an Uncertain Recovery. IMF, June 2020. Available at: https://www.imf.org/en/Publications/WEO/Issues/2020/06/24/WEOUpdateJune2020 (accessed 30.07.2020).
  29. Belt & Road Projects Can’t Be Written off. Belt & Road News, 28.06.2020. Availbale at: https://www.beltandroad.news/2020/06/28/belt-and-road-projects-cant-be-written-off/ (accessed 30.07.2020).
  30. Joint Statement of the High-level Video Conference on Belt and Road International Cooperation: Combating COVID19 with Solidarity. Available at: https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/zxxx_662805/t1790079.shtml (accessed 30.07.2020).
  31. Completion of $1.5bn Nigeria Project Delays due to Covid‑19 Outbreak. Railway Technology, 09.03.2020. Available at: https://www.railway-technology.com/news/completion-of‑1-5bn-nigeria-project-delays-due-to-covid‑19-outbreak/ (accessed 30.07.2020).
  32. China-Thailand Railway Agreement Likely Be Signed in October: Thai Transport Minister. Xinhua, 25.05.2020. Available at: http://www.xinhuanet.com/english/2020-05/25/c_139087013.htm (accessed 30.07.2020).
  33. Qianliang Y., Sinaga D. A. Feature: High-speed Railway Project in Indonesia on Track despite COVID‑19 Pandemic. Xinhua, 02.07.2020. Available at: http://www.xinhuanet.com/english/2020-07/02/c_139184070.htm (accessed 30.07.2020).
  34. Yukun L. China-Laos Railway Progresses despite COVID19 Challenges. 07.07.2020. Available at: http://english.www.gov.cn/news/internationalexchanges/202007/07/content_WS5f03c7e5c6d05a0f89706c82.html (accessed 30.07.2020).
  35. The World Bank: Central Government Debt, Total (% of GDP). Available at: https://data.worldbank.org/indicator/GC.DOD.TOTL.GD.ZS (accessed 27.07.2020).
  36. Kynge J., Yu S. China Faces Wave of Calls for Debt Relief on “Belt and Road” Projects. Financial Times, 30.04.2020. Available at: https://www.ft.com/content/5a3192be‑27c6-4fe7-87e7-78d4158bd39b (accessed 30.07.2020).
  37. Kiani Kh. Pakistan Urges China to Soften Terms for Power Deals. Dawn, 16.04.2020. Available at: https://www.dawn.com/news/1549299 (accessed 30.07.2020).
  38. Sipalan J. China, Malaysia Restart Massive “Belt and Road” Project after Hiccups. Reuters, 25.07.2019. Available at: https://www.reuters.com/article/us-china-silkroad-malaysia/china-malaysia-restart-massive-belt-and-road-project-after-hiccups-idUSKCN1UK0DG (accessed 30.07.2020).

Размещено в РИНЦ

Ссылка для цитирования:

Пыжиков Н., Гущин Е. Инициатива “Пояса и Пути”: промежуточные итоги и вызовы в условиях пандемии. Мировая экономика и международные отношения, 2021, т. 65, № 3, сс. 42-51. https://doi.org/10.20542/0131-2227-2021-65-3-42-51



Комментарии (0)

Нет комментариев

Добавить комментарий







Индексируется

 

 

 

 

Текущий номер
т. 66, № 9, 2022
Актуальные темы номера:
  • Мирный процесс: к содержательному определению    
  • Глобальные дисбалансы: эволюция подходов  
  • Влияние Брекзита на циркуляцию политической элиты Великобритании 
  • Исламский вектор во внешней политике России
Отправить статью
НОВЫЕ РУБРИКИ

Откликаясь на вызовы времени, редакция журнала продолжает открывать новые тематические рубрики:

«Мировая энергетика после пандемии». Планируются к публикации статьи, в которых будут представлены углубленный анализ влияния пандемии на мировую энергетику и прогнозы развития ситуации в ее различных отраслях.