Статья поступила в редакцию 12.03.2021.
Аннотация. Различные социально-экономические реалии (безработица, миграция, инфляция, неравенство и т. п.) имеют статистическое измерение, претендующее на объективность. В то же время обыденные представления об этих явлениях зачастую сильно отличаются от официальной точки зрения. Расхождения связаны как с ограниченностью объективных индикаторов, построенных на формальных конвенциях, так и с особенностями человеческого восприятия действительности. Формирование субъективных оценок во многом коррелирует с доверием государственным институтам, идеологическими установками, ценностями и закрепляется мнением референтной группы и СМИ.
Ключевые слова: восприятие, общественное сознание, субъективные оценки, объективные показатели, безработица, миграция, инфляция, доверие, референтная группа, СМИ
СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ
1. A quantum experiment suggests there’s no such thing as objective reality. MIT technology Review, March 12, 2019. Available at: https://www.technologyreview.com/2019/03/12/136684/a-quantum-experiment-suggests-theres-no-such-thing-as-objective-reality/ (accessed 20.01.2021).
2. Lippman W. Public Opinion. Wading River, Long Island, 1921. 250 p. Available at: http://image.sciencenet.cn/olddata/kexue.com.cn/upload/blog/file/2010/11/20101113143833504463.pdf (accessed 20.01.2021).
3. Thomas W.I., Thomas D.S. Chapter 13. The Child in America: Behavior Problems and Programs. The Metodology of Behavior Study. New York, Alfred A. Knopf, 1928, pp. 553-576. Available at: https://brocku.ca/MeadProject/Thomas/Thomas_1928_13.html (accessed 20.01.2021).
4. Дилигенский Г. Социально-политическая психология. Москва, Наука, 1994. 303 с. [Diligenskii G. Socio-political psychology. Moscow, Nauka, 1994. 303 p. (In Russ.)]
5. Данилова Е.Н. Институциональные нововведения в социальной сфере: подход к изучению. Социологические исследования, 2019, № 11, сс. 18-28. [Danilova E.N. Institutional innovation in the social sphere: an approach to learning. Sociological Studies, 2019, no. 11, pp. 18-28. (In Russ.)] DOI: 10.31857/S013216250007446-3
6. Автономов В.С. Модель человека в экономической теории и других социальных науках. Москва, ГУ ВШЭ, 1998. 71 c. [Avtonomov V.S. Human Model in Economic Theory and Other Social Sciences. Moscow, GU VShE, 1998. 71 p. (In Russ.)] Available at: http://ecsocman.hse.ru/data/628/639/1219/003Avtonomov.pdf (accessed 02.02.2021).
7. Simon H.A. Models of Man: social and rational. New York, John Wiley & Sons, 1957. 287 p.
8. Капелюшников Р.И. Кто такой homo oeconomicus? Препринт WP3/2019/07. Серия WP3 Проблемы рынка труда. Москва, 2019. 40 с. [Kapelushnikov R.I. Who is homo oeconomicus? Preprint WP3/2019/07. Seriya WP3 Labor market problems. Moscow, 2019. 40 p. (In Russ.)] Available at: https://wp.hse.ru/data/2019/07/30/1483814672/WP3_2019_07_______________.pdf (accessed 02.02.2021).
9. Arthur B.W. Complexity and the Economy. 1st edition. Oxford, Oxford University Press, 2014. 240 p.
10. Europeans’ Knowledge of Economic Indicators. Special Eurobarometer 323. The European Commission, Brussels, Belgium. January 2010. 87 p. Available at: https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/927 (accessed 10.12.2020).
11. Ipsos MORI. Available at: https://www.ipsos.com/ipsos-mori/en-uk (accessed 10.12.2020).
12. Гоффе Н.В., Монусова Г.А. Восприятие социальных реалий и субъективное благополучие в развитых странах. Москва, ИМЭМО РАН, 2020. 166 c. [Goffe N.V., Monusova G.A. Perception of social realities and subjective well-being in developed countries. Moscow, IMEMO, 2020. 166 p. (In Russ.)] DOI: 10.20542/978-5-9535-0580-2
13. Kahneman D. Thinking, Fast and Slow. New York, Farrar, Straus and Giroux, 2011. 499 p.
14. Caplan B. The Myth of the Rational Voter. Why Democracies Choose Bad Policies. Policy Analyses, 2007, no. 594. Available at: https://www.cato.org/policy-analysis/myth-rational-voter-why-democracies-choose-bad-policies (accessed 25.06.2020).
15. The European Social Survey 2014. Available at: https://www.europeansocialsurvey.org/data/ (accessed 11.12.2020).
16. The European Social Survey 2016. Available at: https://www.europeansocialsurvey.org/data/ (accessed 11.12.2020).
17. Cardoso A., Loviglio A., Piemontese L. Misperceptions of unemployment and individual labor market outcomes. IZA Journal of Labor Policy, 2016, vol. 5, no. 13. DOI: 10.1186/s40173-016-0069-6
18. Alesina A., Miano A., Stantcheva S. Immigration and Redistribution. NBER Working Paper 24733, 2018. 81 p. DOI: 10.3386/w24733
19. Gimpelson V., Triesman D. Misperceiving Inequality. Economics & Politics, 2018, vol. 30, no. 1, pp. 27-54. Available at: https://doi.org/10.1111/ecpo.12103 (accessed 11.12.2020).
20. Дубровский Д.И. Проблема идеального. Субъективная реальность. Москва, Канон+, 2002. 368 с. [Dubrovskii D.I. The problem of the ideal. Subjective reality. Moscow, Kanon+, 2002. 368 p. (In Russ.)]
21. OCDE Data. Inflation (CPI). Available at: https://data.oecd.org/price/inflation-cpi.htm (accessed 11.12.2020).
22. Федеральная служба государственной статистики. [Federal State Statistics Service. (In Russ.)] Available at: https://rosstat.gov.ru (accessed 11.12.2020).
23. Card D. Origins of the Unemployment Rate: The Lasting Legacy of Measurement without Theory. American Economic Review: Papers & Proceedings, 2011, vol. 101, no. 3, pp. 552-557. DOI: 10.1257/aer.101.3.552
24. Refugees and Migrants. Definitions. UN. Available at: https://refugeesmigrants.un.org/definitions (accessed 09.09.2020).
25. Trust and Public Policy: How Better Governance Can Help Rebuild Public Trust. OECD Public Governance Reviews. Paris, OECD Publishing, March 27, 2017. 162 p. DOI: 10.1787/9789264268920-en
26. OECD.Stat. Available at: https://stats.oecd.org/ (accessed 09.08.2020).
27. Duffy B. Why We’re Wrong About Nearly Everything: A Theory of Human Misunderstanding. New York, 2019. 304 p.
28. All you need is trust. Informing the role of government in the COVID‑19 context. The OECD Statistics Newsletter, iss. 73. 3 p. December 2020. Available at: http://www.oecd.org/gov/all-you-need-is-trust-statistics-newsletter-12-2020.pdf (accessed 01.03.2021).
29. Evans M.D.R., Kelley J., Kolosi T. Images of class: Public perceptions in Hungary and Australia. American Sociological Review, 1992, vol. 57, no. 4, pp. 461-482. DOI: 10.2307/2096095
30. Genest-Gregoire A., Guay J., Godbout L. Never too rich to be middle-class: an assessment of the reference-group theory and implications for redistributive taxation. What Drives Inequality? Decancq K., Van Kerm Ph., eds. Bingley (UK), vol. 27, 2019, pp. 123-137. DOI: 10.1108/S1049-258520190000027009
31. Gorvett Z. How the news changes the way we think and behave. BBC, 12.05.2020. Available at: https://www.bbc.com/future/article/20200512-how-the-news-changes-the-way-we-think-and-behave (accessed 24.02.2021).
32. Part 2. How people get news: The internet as a news supplement. Pew Research Center, October 27, 2004. Available at: https://www.pewresearch.org/internet/2004/10/27/part-2-how-people-get-news-the-internet-as-a-news-supplement/ (accessed 24.02.2021).
33. Digital News Report. Interactive. Reuters Institute, University of Oxford, 2020. Available at: https://www.digitalnewsreport.org/interactive/ (accessed 24.02.2021).
34. Hester J.B., Gibson R. The Economy and Second-Level Agenda Setting: A Time-Series Analysis of Economic News and Public Opinion about the Economy. Journalism & Mass Communication Quarterly, 2003, vol. 80, no. 1, pp. 73-90. DOI: 10.1177/107769900308000106
35. Dalen A. van, Vreese C. de, Albæk E. Economic News Through the Magnifying Glass. How the media cover economic boom and bust. Journalism Studies, 2017, vol. 18, no. 7, pp. 890-909. DOI: 10.1080/1461670X.2015.1089183
Размещено в РИНЦ
Нет комментариев