Политизация языка и языковая политика в этнических территориальных автономиях

Борисова Н. Политизация языка и языковая политика в этнических территориальных автономиях. Мировая экономика и международные отношения, 2016, № 9, т. 60, сс. 67-75


DOI: 10.20542/0131-2227-2016-60-9-67-75

Н. Борисова, Пермский государственный национальный исследовательский университет, РФ, 6141990 Пермь, ул. Букирева,15 (borisova_nv@psu.ru


Аннотация

Язык является как основанием для выделения группы, инструментом ее воспроизводства, так и причиной фрагментации сообщества, предметом политических требований его носителей о защите своих прав. Борьба за язык, будучи тесно связанной с проблемой выживания его носителей, которые воспринимают свое положение как угнетенное, дискриминируемое, политизирует язык. Удовлетворение требований языковых меньшинств происходит посредством институционализации преференциальной языковой политики как элемента этнической территориальной автономии. Пример Воеводины (Сербия) показывает, что язык деполитизируется в том случае, когда выводится из режима требований об обеспечении выживания группы, когда происходит рутинизация преференциальных практик использования языка в разных сферах деятельности, как это наблюдается в Воеводине. В Андхра Прадеш, напротив, по разным причинам сколько-нибудь значимой рутинизации не произошло. Таким образом, нейтрализация значимости языка как фактора раскола общества является маркером успешности языковой политики. 


Ключевые слова

этническая территориальная автономия, языковая преференциальная политика, этническое меньшинство, политизация языка, Воеводина (Сербия), Андхра Прадеш (Индия) 


СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ

1. Liu A. Standardizing Diversity: the Political Economy of Language Regimes. Philadelphia, University of Pennsylvania Press, 2015. 256 p.

2. Cederman L.-E., Hug, S., Schädel, A., & Wucherpfenning, J. Territorial Autonomy in the Shadow of Conflict: Too Little, Too Late? American Political Science Review, 2015, vol. 109, no. 2, pp. 354-370. DOI:10.1017/S0003055415000118

3. Wolff S. Complex Power-sharing and the Centrality of Territorial Selfgovernance in Contemporary Conflict Settlements. Ethnopolitics, 2009, vol. 8, no. 1, pp. 27-45. DOI:10.1080/17449050902738853

4. Safran W. Non-separatist Policies Regarding Ethnic Minorities: Positive Approaches and Ambiguous Consequences. International Political Science Review, 1994, vol. 15, no. 1, pp. 61-80. DOI:10.1177/019251219401500105

5. MacGarry J., O'Leary B. The Micro Political Regulation of Ethnic Conflicts. Introduction. The Politics of Ethnic Conflicts Regulation: Case Studies of Protracted Ethnic Conflicts. Abingdon, Oxford, Routledge, 2013, pp. 1-40.

6. Brubaker R. Language, Religion and the Politics. Nations and Nationalism, 2013, vol. 19, no. 1, pp. 1-20. DOI:10.1111/j.1469-8129.2012.00562.x

7. Patten A. Political Theory and Language Policy. Political Theory, 2001, vol. 29, no. 5, pp. 691-715.

8. Carla A. Living Apart in the Same Room: Analysis of the Management of Linguistic Diversity in Bolzano. Ethnopolitics, 2007, vol. 6, no. 2, pp. 285-313. DOI:10.1080/17449050701345041

9. Германова Н.Н. Искусственные языки воображаемых сообществ: проблема национальных языков в западной лингвистике. Вестник МГЛУ, 2009, № 557, cc. 24-41. [Germanova N.N. Iskusstvennye yazyki voobrazhaemykh soobshchestv: problema natsional'nykh yazykov v zapadnoi lingvistike [Artificial Languages of Imagined Communities: the Problem of National languages in Western Linguistics]. Vestnik MGLU, 2009, no. 557, pp. 24-41.] 

10. Horowitz D. Ethnic Group in Conflict . Berkley, University of California Press, 1985. 707 p. 

11. Alexander N. Language Policy and National Unity in South Africa/Azania. Cape Town, Buchu, 1989. 80 p. 

12. Тошович Б. Корреляционная грамматика сербского, хорватского и бошняцкого языков. Т. 1. Москва, Языки славянской культуры, 2011. 639 c. [Toshovich B. Korrelyatsionnaya grammatika serbskogo, khorvatskogo i boshnyatskogo yazykov. T. 1 [Correlative Grammar of Serbian, Croatian and Bosnian. Vol. 1]. Moscow, Yazyki slavyanskoi kul'tury, 2011. 639 p.]

13. Williams C. Perfidious Hope: The Legislative Turn. Regional and Federal Studies, 2013, vol. 23, no. 1, pp. 101-122. DOI:10.1080/13597566.2012.754353

14. Lado B. Linguistic Lndscape as a Reflection of the Linguistic and Ideological Conflict in the Valencian Community. International Journal of Multilingualism, 2011, vol. 8, no. 2, pp. 135-150. DOI:10.1080/14790718.2010.550296

15. 2011 Census of Population, Households and Dwellings in the Republic of Serbia. Belgrade, Statistical Office of the Republic of Serbia. Available at: http://webrzs.stat.gov.rs/ (accessed 14.10.2015).

16. Vojvodina Basic Facts (2015). Available at: http://www.vojvodina.gov.rs/en/autonomous-province-vojvodina (accessed 19.10.2015).

17. Belić B. Linguistic Vojvodina: Embordered Frontiers. The Multilingual Society Vojvodina: Intersecting Borders, Cultures and Identites. Sapporo, 2014, pp. 1-24. Available at: https://src-h.slav.hokudai.ac.jp/publictn/slavic_eurasia_papers/no6/contents.html (accessed 13.09.2015).

18. Government of the Autonomous Province of Vojvodina. Available at: http://www.vojvodina.gov.rs/en/government-autonomous-province-vojvodina (accessed 19.10.2015).

19. Official Use of Languages and Scripts in the AP Vojvodina (2014). Available at: http://www.puma.vojvodina.gov.rs/etext.php?ID_mat=207&PHPSESSID=6ojvmmt68lo04ff839psef46u1 (accessed 15.10.2015).

20. Languages and Alphabets in the Official Use in the Statutes of Cities and Municipalities of the Autonomous Province of Vojvodina (2014). Available at: http://www.puma.vojvodina.gov.rs/mapa.php (accessed 15.10.2015).

21. Law on the National Councils of National Minorities (2014). Available at: http://www.puma.vojvodina.gov.rs/dokumenti/zakoni/Zakon_ns.pdf (accessed 14.10.2015).

22. Elections to National Minority Councils (2014). Available at: http://voiceofserbia.org/content/elections-national-minority-councils (accessed 16.10.2015).

23. Purger T. Ethnic Self-governance in Serbia: the First Two Years of the National Minority Councils. International Relations Quarterly, 2012, vol. 3, no. 2, pp. 1-18. Available at: http://www.southeast-europe.org/pdf/10/DKE_10_A_DK_Purger-Tibor.pdf (accessed 16.10.2015).

24. Law on the Protection of Rights and Freedoms of National Minorities (2002). Available at: http://www.puma.vojvodina.gov.rs/dokumenti/zakoni/Zakon_o_zastiti_prava_nac_zajednica.pdf (accessed 15.10.2015).

25. Andhra Pradesh (2015). Available at: http://www.appr.gov.in/ (accessed 01.05.2016).

26. Religion PCA (2011). Available at: http://www.censusindia.gov.in/2011census/Religion_PCA.html (accessed 01.05.2016).

27. The World Fact Book: India (2015). Available at: https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/in.html (accessed 27.03.2016).

28. Fatihi A.R. Urdu in Andhra Pradesh. Language in India: Strength for Today and Bright Hope for Tomorrow, 2003, vol. 3. Available at: http://www.languageinindia.com/april2003/urduinap.html (accessed 02.05.2016).

29. Population Enumeration Data (Final Population) (2011). Available at: http://www.censusindia.gov.in/2011census/population_enumeration.html (accessed 01.05.2016).

30. Busch B. Linguistic Rights and Language Policy: A South–North Dialogue. Education As Change, 2013, vol. 17, no. 2, pp. 209-218. DOI:10.1080/16823206.2013.803660 


Размещено в РИНЦ

Правильная ссылка на статью:

Борисова Н. Политизация языка и языковая политика в этнических территориальных автономиях. Мировая экономика и международные отношения, 2016, № 9, т. 60, сс. 67-75. DOI: 10.20542/0131-2227-2016-60-9-67-75






Комментарии к этой странице: