Железные дороги ЕС: вклад в решение проблем декарбонизации // Современная Европа. 2024. № 2. С. 70-83. DOI 10.31857/S0201708324020062.
ISSN 0201-7083
The EU transport system is entering the next phase of fundamental transformation. The railways are becoming one of the key tools for implementing the Green Deal and solving ecological problems for the period up to 2050. A range of documents aimed at advancing the realisation of the Trans-European Transport Network (TEN-T) was adopted at the Union level in recent years. Transfer a large proportion of transport from road and aviation to rail, multimodal transportation, advanced construction and modernisation of high-speed railway lines (HSR) are the priorities of the policy. This article has a twofold objective. First, it analyses the condition and market environment of the railways. Second, it investigates the possibilities of implementing the TEN-T program to reduce greenhouse gas (GHG) emissions, increase multimodal transportation and the construction/upgrading new HSR. The results suggest that a set of obstacles impede GHG emissions reduction in the shifting of transport from road and aviation to rail, multimodal transportation and the construction of HSR. The main trend is that rail transport activity in the EU remained almost constant from 2010 to 2022 with a slight increase in passenger transport and some structural changes. Within the next 25 years, the most tangible impact for the EU economy, ecology and society of all modes of transport can be provided by HSR expansion. The author concludes that in order to form the Union Transport and Economic Space, deep institutional reforms on the railways are needed with special focus on the introduction of uniform standards, norms and regulations for all participating countries.
Keywords: European Union | railways | transport | Trans-European Transport Network (TEN-T) | multimodal transport | High-Speed Rail (HSR) | decarbonisation | greenhouse gases (GHG) |
Russian Science Citation Index
OTHER PUBLICATIONS ON THIS TOPIC
Gakhokidze Irine
Current mechanisms of taxation and carbon emission charges: world experience
Sidorova Elena
The European Union in combating the Crisis / Russia and the European Union in World Politics: Proceedings of International Conferences. Ed. by M.L.Entin. Moscow, Grif &Co. 2011. Iss. 10. P. 285-293.
Gemueva Karina
Chinese Investment in Transport Infrastructure in the EU: a Stimulus for Development of Bilateral Trade?
Grigoriev Mikhail
Инвестиционные проекты и транспортная инфраструктура арктической зоны Российской Федерации // Научные труды Вольного экономического общества России. 2021. Т. 228, № 2. С. 265-282. DOI 10.38197/2072-2060-2021-228-2-265-282.
Sidorova Elena
European Union (co-author – Andrzej A. Habarta). Chapter in a monograph, pp. 487–519: Prospects for Economic Globalization / Ed. by A.S. Bulatov. Moscow, Knorus, 2019. – 666 pp.
Frumkin Boris
Заседания Eвропейского совета (саммиты), сентябрь-декабрь 2018 г. [Текст] / Б. Е. Фрумкин // Европейский союз: факты и комментарии. – 2019. – № 94. – С. 5-12.
Frumkin Boris
Заседания Европейского совета (саммиты), октябрь-декабрь 2017 г. [Текст] / Б. Е. Фрумкин // Европейский союз: факты и комментарии.Электронное издание. – 2018. – № 90. – С. 7-12.
Frumkin Boris
Заседания Европейского совета (саммиты), март - май 2019 г. [Текст] / Б. Е. Фрумкин // Европейский союз: факты и комментарии. – 2019. – № 96. – С. 5-9.
Frumkin Boris
Заседания Европейского совета (саммиты), июнь-август 2019 г. [Текст] / Б. Е. Фрумкин // Европейский союз: факты и комментарии. – 2019. – № 97. – С. 5-9.
Frumkin Boris
Заседания Европейского совета (саммиты), март - май 2018 г. [Текст] / Б. Е. Фрумкин // Европейский союз: факты и комментарии. Электронное издание. – 2018. – № 92. – С. 8-12.
Frumkin Boris
Заседания Европейского совета (саммиты), январь - февраль 2018 г. [Текст] / Б. Е. Фрумкин // Европейский союз: факты и комментарии. Электронное издание. – 2018. – № 91. – С. 5-7.
Frumkin Boris
Заседания Европейского совета (саммиты), июнь-август 2018 г. [Текст] / Б. Е. Фрумкин // Европейский союз: факты и комментарии. Электронное издание. – 2018. – № 93. – С. 13-18.
Grigoriev Mikhail
Задачи развития северного морского пути как составной части комплексной транспортной системы арктической зоны России // Научные труды Вольного экономического общества России. 2022. Т. 233, № 1. С. 109-132. DOI 10.38197/2072-2060-2022-233-1-109-132.
Shlikhter Alexey
Democratic Climate Agenda and US Environmental-Friendly Technologies
Shishkov Yu.
Challenges of the new historical epoch / Shishkov Yu. V.
Grigoriev Mikhail
Creation of new logistics for the export of arctic mineral resources as a condition for their sustainable development. Georesources, 25(2), pp. 36–46.
The European Union in the World Economy: Competitiveness Issues / Yu. Kvashnin, M. Klinova, A. Nevskaya, E. Khesin, eds. – Moscow, IMEMO, 2020. – 317 p.
Khorolskaya Maria
Климатическая политика ФРГ на современном этапе // Научно-аналитический вестник Института Европы РАН : электронный журнал. 2022. № 4. С. 30-39. DOI 10.15211/vestnikieran420223039. URL: http://www.vestnikieran.instituteofeurope.ru/images/4-2022/Khorolskaya42022.pdf. Дата публикации: 31.08.2022.
Grigoriev Mikhail
Минерально-сырьевые центры: оценка ресурсной и транспортной обеспеченности // Нефтяное хозяйство. 2021. № 2. С. 6-11. DOI 10.24887/0028-2448-2021-2-6-11.
Frumkin Boris
Общая рыболовная политика (июнь-август 2023) // Европейский Союз: факты и комментарии : электронное издание. 2023. № 113. С. 41-44. DOI 10.15211/eufacts320234144. URL: http://aevis.ru/upload/ckeditor/files/%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D1%80113.pdf. Дата публикации: 01.09.2023.
Related publications
No comments