Проблемы освоения минеральных ресурсов с круглогодичным вывозом продукции из акватории Северного морского пути // Безопасность труда в промышленности. 2020. № 1. С. 42-51. DOI 10.24000/0409-2961-2020-1-42-51.
ISSN 0409-2961
DOI 10.24000/0409-2961-2020-1-42-51
Today, one of the key tasks of the state policy is the development of the Arctic zone of the Russian Federation, and the development of the Northern Sea Route. The drivers of the economic growth of the territory are the projects for the development of mineral resources with ensuring environmental and industrial safety. Some projects are implemented in the areas remote from the systems of the main pipelines and railways, which determines the optimal transportation of products by sea. The flow of minerals will be governing for the development of Arctic shipping. In the water area of the Northern Sea Route, it is currently planned to implement 14 projects for the development of mineral resources and the transportation of product of oil and gas and mining complexes, nine of which require year-round export. Also, an indispensable condition is ensuring safety of navigation in the water area the Northern Sea Route. Therefore, the required condition for organizing year-round safe navigation in the water area of the Northern Sea Route is an availability of the sufficient number of icebreakers. The projects of the development of mineral resources with the export of the products through the water area of the Northern Sea Route are considered; modeling of logistic schemes of products transportation is given. The prospects are analyzed concerning the development of the linear Arctic icebreaker fleet in Russia, the icebreaker support of mineral extraction projects with year-round products transportation is assessed. There is a high level of probability that the projects for the development of mineral resources in the Gulf of Ob, on the river of Yenisei and the Yenisei Gulf may be insufficiently supported by the icebreakers. Ways are proposed related to solving the expected problem, in particular, the construction of non-nuclear icebreakers at the expense of the mining companies.
Russian Science Citation Index
OTHER PUBLICATIONS ON THIS TOPIC
Grigoriev Mikhail
Вывоз стабилен, но пауза неизбежна. О перевозках по Северному морскому пути арктического СПГ в 2024 году и ближайших перспективах // Газовый бизнес. 2024. № 3. С. 28-34.
Labetskaya Ekaterina
Арктический вектор евразийского партнерства // Наш дом – Евразия. Доклады и материалы Международной конференции. М.: Международный институт Питирима Сорокина – Николая Кондратьева, 2018. – сс. 69-80.
Ignatev Sergei
Southeast Asia in China’s Project “The 21st Century Maritime Silk Road”: The Security Dimension
Gudev Pavel
The Northern Sea Route: problems of national status legitimization under international law.Part I
Gudev Pavel
Уроки эсминца Donald Cook [Текст] / П.А. Гудев // Россия в глобальной политике. – 2016. – № 4. – С.
Gudev Pavel
Уроки эсминца Donald Cook [Текст] / П.А. Гудев // Россия в глобальной политике. – 2016. – № 4. – С. 35 – 45.
Nikolaev Nikolai
Промежуточные итоги развития европейского вектора китайской инициативы «Ледовый Шелковый путь» // Современная Европа. 2024. № 3. С. 196-208. DOI 10.31857/S0201708324030161.
Kupriyanov Alexey
Великий южноазиатский поворот [Текст] / А. В. Куприянов // Россия в глобальной политике. – 2018. – № 6. – С. 193-203.
Kupriyanov Alexey
India and the Arctic: searching partners for sustainable development
Ignatev Sergei
Аспекты безопасности Морского Шелкового пути XXI века. [Текст] / С.В. Игнатьев // Russia Policy Review. – 2017. – Т. 1. – № 3. – С. 21-26.
Grigoriev Mikhail
Задачи развития северного морского пути как составной части комплексной транспортной системы арктической зоны России // Научные труды Вольного экономического общества России. 2022. Т. 233, № 1. С. 109-132. DOI 10.38197/2072-2060-2022-233-1-109-132.
Grigoriev Mikhail
Моделирование грузопотока в акватории Северного морского пути в целях оценки риска аварий // Безопасность труда в промышленности. 2020. № 6. С. 46-58. DOI 10.24000/0409-2961-2020-6-46-58.
Kupriyanov Alexey
Constructing the Arcto-Pacific: New Challenges and Opportunities // Russia in Global Affairs. 2020. Issue 4. P. 178-191. DOI 10.31278/1810-6374-2020-18-4-178-191
Romashkina Natalia, Melnikov D.
Политика России в Арктике: актуальные правовые, экономические и военные проблемы [Текст] / Н.П. Ромашкина, Д.Н. Мельников // Стратегическая стабильность.. – 2017. – № 4. – С. 66-76.
Gudev Pavel
New risks and opportunities for interstate cooperation in the Arctic
Labetskaya Ekaterina
Трансарктические перспективы Иберо-Америки // Евразийский союз ученых : международный электронный научный журнал. 2020. Т. 1, № 4/73 (6). С. 36-39. DOI 10.31618/ESU.2413-9335.2020.6.73.687. URL: https://euroasia-science.ru/politicheskie-nauki/transarkticheskie-perspektivy-iberoameriki-36-39 (дата обращения: 16.10.2020).
Gudev Pavel
The Conflict Potential of the Arctic: Myth or Reality?
Gudev Pavel
Les problématiques et perspectives de la route maritime arctique [Text] / P. A. Gudev // Perspectives Libres. – 2019. – Issue №24-25. – Р. 173-212. – URL:https://cerclearistote.com/2019/05/parution-du-perspectives-libres-n24-les-nouvelles-routes-de-la-soie/
Grigoriev Mikhail
Условия развития транзитного потенциала Северного Морского Пути [Текст] / М. Н. Григорьев // Контуры глобальных трансформаций: политика, экономика, право. – 2019. – Т. 12. – № 5. – С. 109-129. DOI: 10.23932/2542-0240-2019-12-5-109-129.
Gudev Pavel
The Northern Sea Route: Problems of National Status Legitimization under International Law. Part II
Related publications
No comments