Returns to education in Russia: Nowhere below?
ISSN 0042-8736
DOI 10.32609/0042-8736-2021-8-37-68
The paper presents a wide set of estimates for returns to education in Russia, introducing a number of new sources of microdata that previosly remained unused by both Russian and foreign researchers. Until now virtually all available estimates for Russia were based on data from a single source - The Russia Longitudinal Monitoring Survey - Higher School of Economics (RLMS-HSE). According to these data, since the mid-2000s returns to education rapidly declined and have dropped to abnormally low levels. The paper tests the thesis of ultra-low economic value of Russian education using data from three alternative representative surveys regularly conducted by Rosstat. The analysis shows that currently returns to education in Russia reach 12-13%, which is much higher than the standard RLMS estimates. University-type tertiary education almost doubles earnings (its premium approaches to 100%), and even short-cycle tertiary education provides a premium of about 20-30%. Alternative sources also indicate that over the past 15 years, returns to education in Russia remained stable and, therefore, no decreasing trend in the economic value of education has been observed. This makes it possible to reject the currently popular thesis about abnormally low returns to education in Russia.
Keywords: educational expansion | Mincerian approach | returns to education |
Russian Science Citation Index
OTHER PUBLICATIONS ON THIS TOPIC
Kapelyushnikov Rostislav
Whether economic return from education fell / Kapelyushnikov R.I.
Vedeneeva Valentina
Russian education in the context of global trends
Zenkov Alexey
Цифровизация образования: направления, возможности, риски // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: проблемы высшего образования. 2020. № 1. С. 52-55.
Monusova Galina
Integration of Immigrants in Russia: An Equation with Many Unknowns
Sadovaya Elena, Andrukovich Larissa
Совершенствование системы образования – ответ на вызовы новой реальности / Е.С. Садовая, Л.Н. Андрукович // Человек и труд. – 2009. – № 4. – С. 40–44.
Kudryavtsev Andrey
Франция: уравнение со многими неизвестными [Текст] / А. К. Кудрявцев // Бизнес и выставки. – 2019. – № 1 (97). – С. 26-29.
Lunev Sergey
Развитие образования (базовое и высшее образование, аспирантура) и науки в Китае и Индии [Текст] / С.И. Лунев // Сравнительная политика. – 2013. – № 2(12). – С. 70 – 81.
Karimova Alla
Latent functions of international educational rankings
Arbatov Alexey
Уравнение безопасности. М., РОДП, «Яблоко», 2010, 296 с.
Zeveleva Galina
Реформы Барака Обамы в сферах здравоохранения и образования / Г.Н. Зевелева // Международная экономика. – 2010. – № 12. – С. 40–49.
Kapelyushnikov Rostislav , Gimpelson V.
Choice of Occupation: Where Have We Studied and Where Are We Working?
Sergeev Pavel
Российская интеллектуальная образованщина и проблемы реформирования высшей школы [Текст] / П.А. Сергеев, М.Н. Кулапов // Социология. – 2016. – № 2. – С. 167 – 173.
Lunev Sergey
Achievements of higher education system in Greater East Asia [Text] / S.I. Lunev // Sravnitelnaya politika-Comparative politics – 2016. – Vol. 7. – № 3(24). – P. 135 – 145.
Sadovaya Elena
Professional Education in The Post – Industrial Economy : Challenges of Digital Transformation
Ponedelko Galina
Проблемы развития человеческого потенциала Испании на современном этапе [Текст] / Г.Н. Понеделко // Ибероамериканские тетради. – 2015. – № 4 (6). – С. 43 – 53.
Zagladin N., Zagladina Kh. T.
Российское образование на перепутье / Н.В. Загладин, Х.Т. Загладина // Полис. Политические исследования. – 2011. – № 6. – С. 170–174.
Glushenkova Elena
Политико-философское наследие академика Н.Н. Моисеева в трудах его современников [Текст] / Е.И. Глушенкова // Вестник экологического образования в России. – 2017. – № 1 (83). – С. 15-17.
Volodin Andrey
India and “the countries of the South Seas”: geo-economic interests and geopolitical imperatives
Volodina M.
Образовательная политика в арабских странах как фактор нациестроительства (на примере Марокко, Алжира и Ливана) // Общественные науки и современность. 2020. № 6. С. 90-102. DOI 10.31857/S086904990013052-9.
Dezhina Irina
Интеграция науки и образования: оценка работы научно-образовательных центров в ведущих российских университетах / И.Г. Дежина // Alma mater (вестник высшей школы). – 2008. – № 7. – С. 20–23.
Related publications
No comments