Национальный центр научных исследований как основа развития фундаментальной науки Франции: специфика и современные проблемы // Менеджмент и бизнес-администрирование. 2020. № 4. С. 98-115. DOI 10.33983/2075-1826-2020-4-98-115.
ISSN 2075-1826
DOI 10.33983/2075-1826-2020-4-98-115
The article is devoted to the analysis of the formation and development of the National Center for Scientific Research (CNRS) - a key state research organization in France, which stands among the world's leading national research centers in terms of its scale and effectiveness. The specifics and major problems the CNRS faced over the 80th period of its existence are shown, as well as the main reasons for its institutional viability. Special attention was paid to the advantages of CNRS and to the unsolved contemporary problems. The dynamics of the confrontation between the desire of researchers for scientific autonomy and the intention of the state to control scientific research is investigated. It was revealed that the problem of academic freedom remains one of the most acute and intractable problems for the scientific community of modern France.
Keywords: innovative economy | R&D policy | dirigisme | the French National Centre for Scientific Research | CNRS | fundamental science | French public science sector | higher education | the large scientific centers | researchers | partnership between science and higher education |
Russian Science Citation Index
OTHER PUBLICATIONS ON THIS TOPIC
Tchernoutsan Elena
Specifics of the institutional mechanism for assessing the scientific research effectiveness in France: Evolution and current state
Dezhina Irina
Влияет ли глобализация на научную политику в России? / И.Г. Дежина // Форсайт. – 2008. – Т. 2. – № 4. – С. 42-49.
Dezhina Irina
Perspective Organizational Forms of Scientific Research in Russia.
Dezhina Irina
Оценка мер государственной политики России в области науки / И. Дежина // ЭКО. – 2012. – № 2. – С. 108–120.
Dezhina Irina
Интеграция науки и образования: оценка работы научно-образовательных центров в ведущих российских университетах / И.Г. Дежина // Alma mater (вестник высшей школы). – 2008. – № 7. – С. 20–23.
Sergeev Pavel
Академические принципы управления наукой и образованием как фактор модернизации высшей школы / П.А. Сергеев // Национальные интересы: приоритеты и безопасность. – 2012. – № 33. – С. 2–6.
Dezhina Irina
Government Regulation of Science in Russia. Moscow, Magistr, 2008, 430 p.
Dezhina Irina,
Тенденции развития научных школ в современной России. М., ИЭПП, 2009, 164 с. (Научные труды / Ин-т экономики переходного периода; № 124P).
Dezhina Irina
Mobility of scientific personnel and the new government policy.
Science and innovation policy. Russian and World. 2011-2012. Ed. N.I. Ivanova, V.V. Ivanov. Nauka, Moscow, 2013, 480 p.
Kuvaldin Stanislav
Polish Science and Higher Education in the Post-Socialist Period: The Development of the Reform Program and the Results
Lunev Sergey
Развитие образования (базовое и высшее образование, аспирантура) и науки в Китае и Индии [Текст] / С.И. Лунев // Сравнительная политика. – 2013. – № 2(12). – С. 70 – 81.
Dynkin Alexander , Voitolovsky Feodor
Мозговой центр в масштабе мировой экономики: интервью [Текст] / А.А. Дынкин, Ф.Г. Войтоловский // В мире науки. – 2015. – № 3. – С. 50 – 56.
Gadzhiev Kamaludin
К вопросу о положении социальных и гуманитарных наук в контексте будущего России [Текст] / К.С. Гаджиев // Высшее образование сегодня. – 2016. – № 5. – С. 45 – 49.
Dezhina Irina
Government Regulation of Science in Russia. Moscow, IMEMO RAN, 2007.
Bragina Elena
Государственный сектор экономики Индии [Текст] / Е.А. Брагина // Восток. Афро-Азиатские общества: история и современность. – 2014. – № 6. – С. 173 – 178. – Рец. на кн.: О.В. Маляров. Государственный сектор экономики Индии. – М.: Институт стран Востока. – 2014. – 360 с.
Ivanova Natalya
Financial Support for Science
Gadzhiev Kamaludin
Политология (базовый курс): учебник. (Допущено Научно-методическим советом по политологии Министерства образования и науки РФ в качестве учебника для студентов вузов). 2-е доп. и перераб. изд. М., Высшее образование; Юрайт-Издат, 2009, 505 с. ( 19,5 п.л.)
Образование в постиндустриальном обществе: проблемы модернизации. М., ИМЭМО РАН, 2007, 80 c.
Related publications
No comments