Моделирование грузопотока в акватории Северного морского пути в целях оценки риска аварий // Безопасность труда в промышленности. 2020. № 6. С. 46-58. DOI 10.24000/0409-2961-2020-6-46-58.
ISSN 0409-2961
DOI 10.24000/0409-2961-2020-6-46-58
The forecast for the development of mineral raw materials flow in the Water Area of the Northern Sea Route allows to solve several practical problems that are the constituent parts of the program for accident risk assessment at the industrial facilities. In particular, these are: determination of ship traffic and assessment of the need for the vessels of various deadweight and ice classes, requirements to their equipment; assessment of the need for icebreaking support, construction of rescue vessels, including those equipped for the elimination of emergency oil spills. Also, based on the dynamics of projects development, it is possible to predict the time and place of occurrence of possible emergency technogenic situations for developing preventive environmental measures. Significance of the forecast reliability is determined by the fact that it is the basis for making managerial decisions in the field of sustainable development of the Arctic zone of Russia, which are often very expensive (icebreaker fleet building). The methodical approach is provided concerning compilation of the freight flow forecast based on the assessment of the readiness of the projects transport infrastructure and use of the most reliable sources of data on production levels - agreed projects for the mineral deposits development. The production levels at the fields declared by the companies are analyzed from the standpoint of provision with the current resource base. The forecast is given related to the freight flow for the period up to 2035 for various types of mineral raw materials of 14 projects of the development of mineral resources that determine the freight base of the Northern Sea Route. The level of uncertainty of the forecast made due to internal and external reasons is estimated. The internal causes are connected to the peculiarities of the specific deposit development and the formation of new projects for the development of mineral resources. The external ones are caused by the changes in the world market. The need in updating the forecast on an on-going basis is justified.
Russian Science Citation Index
OTHER PUBLICATIONS ON THIS TOPIC
Grigoriev Mikhail
Вывоз стабилен, но пауза неизбежна. О перевозках по Северному морскому пути арктического СПГ в 2024 году и ближайших перспективах // Газовый бизнес. 2024. № 3. С. 28-34.
Labetskaya Ekaterina
Арктический вектор евразийского партнерства // Наш дом – Евразия. Доклады и материалы Международной конференции. М.: Международный институт Питирима Сорокина – Николая Кондратьева, 2018. – сс. 69-80.
Ignatev Sergei
Southeast Asia in China’s Project “The 21st Century Maritime Silk Road”: The Security Dimension
Gudev Pavel
The Northern Sea Route: problems of national status legitimization under international law.Part I
Nikolaev Nikolai
Промежуточные итоги развития европейского вектора китайской инициативы «Ледовый Шелковый путь» // Современная Европа. 2024. № 3. С. 196-208. DOI 10.31857/S0201708324030161.
Kupriyanov Alexey
India and the Arctic: searching partners for sustainable development
Ignatev Sergei
Аспекты безопасности Морского Шелкового пути XXI века. [Текст] / С.В. Игнатьев // Russia Policy Review. – 2017. – Т. 1. – № 3. – С. 21-26.
Grigoriev Mikhail
Задачи развития северного морского пути как составной части комплексной транспортной системы арктической зоны России // Научные труды Вольного экономического общества России. 2022. Т. 233, № 1. С. 109-132. DOI 10.38197/2072-2060-2022-233-1-109-132.
Grigoriev Mikhail
Проблемы освоения минеральных ресурсов с круглогодичным вывозом продукции из акватории Северного морского пути // Безопасность труда в промышленности. 2020. № 1. С. 42-51. DOI 10.24000/0409-2961-2020-1-42-51.
Kupriyanov Alexey
Constructing the Arcto-Pacific: New Challenges and Opportunities // Russia in Global Affairs. 2020. Issue 4. P. 178-191. DOI 10.31278/1810-6374-2020-18-4-178-191
Romashkina Natalia, Melnikov D.
Политика России в Арктике: актуальные правовые, экономические и военные проблемы [Текст] / Н.П. Ромашкина, Д.Н. Мельников // Стратегическая стабильность.. – 2017. – № 4. – С. 66-76.
Gudev Pavel
New risks and opportunities for interstate cooperation in the Arctic
Labetskaya Ekaterina
Трансарктические перспективы Иберо-Америки // Евразийский союз ученых : международный электронный научный журнал. 2020. Т. 1, № 4/73 (6). С. 36-39. DOI 10.31618/ESU.2413-9335.2020.6.73.687. URL: https://euroasia-science.ru/politicheskie-nauki/transarkticheskie-perspektivy-iberoameriki-36-39 (дата обращения: 16.10.2020).
Gudev Pavel
The Conflict Potential of the Arctic: Myth or Reality?
Gudev Pavel
Les problématiques et perspectives de la route maritime arctique [Text] / P. A. Gudev // Perspectives Libres. – 2019. – Issue №24-25. – Р. 173-212. – URL:https://cerclearistote.com/2019/05/parution-du-perspectives-libres-n24-les-nouvelles-routes-de-la-soie/
Grigoriev Mikhail
Условия развития транзитного потенциала Северного Морского Пути [Текст] / М. Н. Григорьев // Контуры глобальных трансформаций: политика, экономика, право. – 2019. – Т. 12. – № 5. – С. 109-129. DOI: 10.23932/2542-0240-2019-12-5-109-129.
Gudev Pavel
The Northern Sea Route: Problems of National Status Legitimization under International Law. Part II
Buzin I., Klyachkin S., Grigoriev Mikhail
Сжатия ледяного покрова в Печорском море: природное явление и его влияние на морские операции // Арктика: экология и экономика. 2022. Т. 12, № 4. С. 500-512. DOI 10.25283/2223-4594-2022-4-500-512.
Zagashvili Vladislav
Куда ведет новый шелковый путь [Текст] / В.С. Загашвили // Металлы Евразии. – 2015. – № 5. – С. 13 – 15.
Grigoriev Mikhail
Учет сезонности и маршрутов плавания для обеспечения аварийно-спасательных работ в акватории Севморпути // Безопасность труда в промышленности. 2023. № 7. С. 72-78. DOI 10.24000/0409-2961-2023-7-72-78.
Related publications
No comments